Altid fri fragt ved køb over 399 kr.

CO₂-kompenseret produktion i Danmark

2-4 dages levering

ADHD: Brug piktogrammer til mestring af hverdagen

“Piktogrammer i hverdagen for børn med ADHD” af psykolog Maj-Britt Nielsen fra ADHD-foreningen er en god artikel, der beskriver, hvordan piktogrammer kan bruges til at skabe struktur og forudsigelighed for børn med ADHD.

Artiklen tager udgangspunkt i, at børn med ADHD ofte har sværere ved at overskue og planlægge end andre børn. Rutiner og piktogrammer kan være et effektivt redskab til at hjælpe dem med at strukturere deres dag og håndtere opgaver mere effektivt.

Nielsen beskriver, hvordan piktogrammer kan bruges til at:

  • Visualisere opgaver og rutiner:
    Billeder af f.eks. at stå op, børste tænder, spise morgenmad og tage tøj på kan hjælpe barnet med at huske, hvad der skal ske i den rigtige rækkefølge.

  • Gøre overgange lettere:
    Piktogrammer kan bruges til at markere overgange mellem forskellige aktiviteter, f.eks. fra leg til spisning eller fra skole til fritid.

  • Sætte grænser:
    Piktogrammer kan bruges til at vise barnet, hvad der er tilladt og ikke tilladt, f.eks. et billede af en hånd, der peger på en stol, kan betyde, at barnet skal sætte sig ned.

  • Give positiv forstærkning: Piktogrammer kan bruges til at belønne barnet for at følge rutiner og regler, f.eks. kan barnet få et klistermærke eller en lille præmie, når de har udført en opgave.

Artiklen indeholder også praktiske tips til, hvordan man kan komme i gang med at bruge piktogrammer med sit barn. Det er vigtigt at vælge piktogrammer, der er nemme at forstå for barnet, og at indføre dem gradvist. Det er også vigtigt at være tålmodig og give barnet tid til at vænne sig til den nye måde at kommunikere på.

Læs mere på https://adhd.dk/