Børn og ADHD: Strategier til at fremme trivsel
At have et barn med ADHD kan være en udfordring, både for barnet selv og for omgivelserne. Artiklen “Børneliv med ADHD” fra ADHD.dk er fantastisk til at belyse de mange facetter af diagnosen og giver værdifuld indsigt i de udfordringer, som børn med ADHD står over for. Vi har lavet en kort opsummering herunder, samt fremhævet flere strategier, der kan fremme trivslen for både familie og barn, når ADHD spiller en rolle.
Artiklen starter med at beskrive de typiske symptomer på ADHD, herunder koncentrationsbesvær, hyperaktivitet, impulsivitet og uopmærksomhed. Disse symptomer kan have en betydelig indflydelse på barnets skolegang, sociale liv og generelle trivsel, hvilket du utvivlsomt er klar over som forælder.
For at håndtere disse udfordringer er det vigtigt at skabe et struktureret og støttende miljø for barnet. Bl.a. er det efterhånden gængs viden og en klar anbefaling fra eksperter, så vidt muligt at etablere følgende strategier for skabe bedst muligt overblik hos barnet og familien:
- Etablering af en fast rutine:
En forudsigelig dagligdag med faste tidspunkter for måltider, sengetid og andre aktiviteter kan give barnet en følelse af tryghed og stabilitet. - Skabelse af et roligt læringsmiljø:
Et støjfrit og ryddeligt arbejdsområde kan hjælpe barnet med at fokusere og koncentrere sig, om det så omhandler lektier eller andre situationer hvor målet er at fordybe sig. - Positiv forstærkning:
Anerkendelse og belønning af positiv adfærd kan motivere barnet og øge selvtillid. Mange der har ADHD har også en tendens til overtænkning og dårligt selvværd, angst og frygt for at være til last, og det er derfor vigtigt som forældre at anerkende og opmuntre. - Tålmodighed og forståelse:
Det er naturligvis lettere sagt end gjort, men det er vigtigt at huske, at ADHD er en neurologisk tilstand, og at barnet ikke kan kontrollere sine symptomer. Derfor er det en ekstra vigtig opgave for både forældre og omgangskreds at udvise tålmodighed – selv når det er svært at forstå barnets reaktioner. De gør det ikke for at være træls, så gør dit bedste for at udvise forståelse når det spidser til.
Visuel kommunikation kan give fælles udgangspunkt
Udover disse generelle strategier, kan piktogrammer og visuel kommunikation være et effektivt redskab til at hjælpe børn med ADHD. De kan give barnet en visuel oversigt over dagens opgaver og rutiner, hvilket kan reducere stress og øge selvstændighed.
Vi voksne kan godt komme til at tage for givet, at bare fordi barnet har udført den samme morgenrutine i flere uger, så er det ikke ens betydende med, at den er godt lagret i hukommelsen. Derfor kan det være hjælpsomt for både barn og forælder at sætte billeder på og hænge det op på væggen – så er alle enige om, hvad der skal ske og i hvilken rækkefølge.
Professionel hjælp er nogle gange nødvendig
Nogle ting kan løses i hjemmet, men nogle udfordringer er bare for store til, at man som forældre kan løfte opgaven selv. Vi er alle mennesker, og der er ingen tvivl om, at det også tærer på de voksnes overskud, når barnet mistrives. Og hvis ovennævnte strategier ikke gør en stor nok forskel, så er det altid en god idé, at søge professionel hjælp.
En læge eller psykolog kan foretage en diagnose og give vejledning i de mest effektive behandlingsmuligheder. Derudover findes der en række støttegrupper og organisationer, der kan tilbyde information, rådgivning og støtte til familier med børn med ADHD.